Tips Kurus Wanita | Alfateh Vitahome

Menjadi idaman setiap wanita lebih - lebih lagi yang dah beranak - pinak tu, untuk kurus.



Wanita dah berkahwin ni sangat mudah naik berat badan.







Banyak factor sebenarnya.




Yang paling ketara adalah disebabkan perubahan hormon.




Bila hormon berubah, kadar metabolisme juga berubah iaitu semakin menurun.




Bila kadar metabolisme dah mula menurun, berat badan mudah naik bila makan tidak dikawal. 




Biasalah mak - mak ni selalunya jadi "tong sampah" sebab habiskan nasi anak - anak atau habiskan lauk yang tinggal sikit, alang - alang nak simpan.








Nak dibuang tak baik membazir.




Betul tak mommies semua?




Jadi, kalian Nampak tak di sini apa punca kepada masalah kegemukan di kalangan mak - mak ni.




Kalau ibu - ibu menyusu tu lagilah.




Asyik nak makan je, sebab asyik lapar.




Ibu menyusu memang macam tu sebab kita nak supply khasiat untuk 2 orang.




Tambah pula, bila menyusu ni kalori pun dibakar.




Jadi, cepatla lapar bila dah habis kalori dibakar dari makanan yang dimakan pada sebelumnya.




Jadi, kalau nak KURUS, 2 perkara yang perlu diambil perhatian iaitu:




1. HORMON

2. KADAR METABOLISME



Hormon perlu distabilkan manakala kadar metabolisme perlu ditingkatkan.



Ini sahaja coretan saya pada kali ni.


Akan bersambung di sesi penulisan saya yang seterusnya ya.


Ini pun berebut dengan anak - anak nak tengok kartun. Ha ah, diorang belum tidur sebab diorang baru bangun tidur pukul 11 malam tadi. (itu yang ahkak ni mcm mata panda sebab selalu berjaga malam jaga diorang lambat tidur..huhu..)




Kurus dengan sihat ya.

xoxo

0 comments:

Post a Comment