Larangan Merokok Jangan Pandang Remeh | Alfateh Vitahome

HANYA SEBAB SEBATANG ROKOK, MELAYANG RM1000


Saya banyak saksikan kes2 jatuh hukum pada pesalah merokok di kawasan larangan merokok

Sebabnya saya sendiri yang terlibat dalam kes2 pendakwaan tu
Macam2 ragam yang ada
Lelaki perempuan sama je
Masa kena saman tu masing2 berlagak, melawan penguatkuasa, memaki, marah2 kami, ada yang mengaku dia pun seorang pegawai beruniform, eh macam2 la mengaku bila dah kena ni
Ada 1 kes ni saya kesian
Perempuan
Nampak macam orang susah
Dari broken family
Dia langsung tiada duit
Bila majistret dah jatuh hukum
DIa merayu agar diringankan hukuman
Majistret tetap tegas
Akhirnya dia bermalam di hotel percuma beberapa hari
Hukuman yang diberi biasa denda ATAU penjara beberapa hari
Ada 1 kes remaja
Hukuman denda RM1000
Kalau bayar kompaun tak sampai RM100 pun sebab ia kesalahan bagi orang belum dewasa
Tapi sebab tak bayar kompaun
Melayang RM1000
Yang paling saya tak boleh lupa
OKK saya sendiri
Dari tempat kejadian saya follow dia ambik ic dalam kereta
Masa tu macam2 keluar dari mulut dia
Biasalah orang bila dah salah
Dia tak bayar kompaun
Keluar waran tangkap
Sampai ke kampung dia polis cari (tq abam baju biru)
Sekali dia terpacak depan ofis kami
Merayu agar boleh bayar kompaun
Tiada maaf bagimu
See you in court!
Rugi kan?
Rokok sebatang berapa je la harga dia
Sen2 ke seringgit lebih sebatang
Tapi akibat merokok di kawasan larangan merokok
Ditakdirkan kena tangkap oleh penguatkuasa kesihatan
Melayang beratus ringgit
Ada yang cecah ribu
Kan bagus kalau buat beli suplemen
Nilai kompaun RM250 ringgit tu, tambah lagi RM50 dah boleh beli 1 set twinpack ESP tau, yang tengah rancak gila promosi ni
Badan pun sihat
Ni duk sedut asap rokok
Ke mana la hilangnya aqal mereka ni

Disclaimer : kes2 yang saya ceritakan di sini hanya untuk pengajaran. Tiada nama, tempat kejadian atau apa2 nama khas disebut. Ianya kisah benar demi memberi kesedaran kepada masyarakat tentang TIADA GUNANYA MEROKOK!

xoxo

0 comments:

Post a Comment