Bahaya Soya Mengundang Kanser dan Memudaratkan Kesihatan | Alfateh Vitahome



Soya bahaya ke? Ada bukti ke?

Baca dulu isi kandungannya barulah tahu kebenarannya. Soya adalah makanan yang paling banyak digunakan dalam dunia sebab ianya boleh dihasilkan dengan banyak tetapi murah malah ianya sedap dan demand tinggi.

Kebanyakan produk kacang soya ini diproses menjadi minyak kacang soya. Sisa daripada proses pembuatan minyak kacang soya ini akan dihasilkan beberapa jenis makanan seperti kicap, tauhu, dan banyak lagilah.Apabila ianya dihasilkan daripada hampas atau sisa, ia dah jadi bahan buangan, bahagian orang tak nak dah sebab dah takde khasiat. Jadi, inilah yang tak elok dimakan sebab tak berkhasiat.

Tetapi, disebabkan oleh permintaan terhadap produk yang berasaskan kacang soya ini terlampau tinggi, kilang - kilang pemprosesan mengekstrak kacang soya ini menggunakan larutan bahan kimia yang dinamakan heksana.

Heksana ini adalah sejenis bahan kimia iaitu pelarut dari minyak PETROLEUM!
(Terbayang macamana la selama ni macam duk telan minyak petrol)

Selama ni, kita dihebohkan dengan fakta yang kononnya produk berasaskan soya ni mengundang kanser dan memudaratkan kesihatan. Ia sebenarnya disebabkan oleh :

CARA PENGHASILANNYA.

Soya tu bagus! Soya tu tak salah pun.
Tapi teknik utk mendapatkan soya dan mengekstrak soya tu yang buatkan soya tak elok!

Ha ni lagi satu fakta!

Soya dikenali dengan kandungan PHYTOESTROGEN.
Phytoestrogen ni bila masuk badan manusia, memang boleh mimic hormon estrogen.

Ini adalah salah satu perdebatan hangat di media sosial tentang bahayanya pengambilan soya yang BERLEBIHAN sebab risaukan kesan phytoestrogen ni.

Sabar. Jom kita kenali dulu soya yang dijamin selamat iaitu Esp, Soy Protein Shaklee.

1. Tanaman Kacang Soya untuk Shaklee adalah organik.

Soya adalah tanaman yang sangat tahan lasak, dan kebiasaannya racun rumpai yang kuat akan digunakan. Tetapi, dalam proses penuaian soya untuk Shaklee, TIADA sebarang racun rumpai atau apa - apa  bahan kimia digunakan.

2. Kacang Soya Shaklee adalah Non-Gmo (tidak diubahsuai struktur genetiknya)

Kebanyakan kilang yang menghasilkan produk soya menggunakan soya yang dah diubahsuai genetiknya supaya penghasilan soya tu produk yang dihasilkan adalah mengikut permintaan pelanggan. Tahukah anda, kacang soya yang diubahsuai struktur genetik dapat dihasilkan dengan BANYAK tapi MURAH.

Tapi Shaklee hanya menggunakan kacang soya yang well preserved khasiatnya.

Genetik Soya yang tak diusik sedikitpunapatah lagi diubahsuai.

Bagaimana elok Allah telah ciptakan kacang soya serta khasiatnya, begitulah setiap biji yang digunakan.

3. ESP Shaklee mengandungi semua 9 Asid amino yang penting untuk fungsi badan



Badan kita perlukan semua 9 jenis asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, dan enzim dalam badan.

Salah satu ciri yang paling berharga bagi kacang soya adalah ia mengandungi protein yang lengkap dan memberi SEMUA 9 asid amino penting tu.

Malangnya!

Tak semua kacang soya tu sama kualitinya.

Kandungan asid amino pun berbeza - beza mengikut keadaan tanah, dan perubahan semasa perkembangan dan proses menuai.

Kalau takde 9 amino asid tu, ada 7 je.. apa jadi?!

Kalau salah satu asid amino penting hilang, sistem imun boleh menurun sebanyak 30%! This is a fact.

So penting sangat utk kita semua dapatkan 9 jenis amino asid dalam pemakanan harian kita.

Sebab itu, sangat penting untuk setiap kelompok kacang soya tu diperiksa untuk kandungan amino asidnya.

Alhamdulillah, ESP SHAKLEE ada 9 Amino Asid tu. Dan kita tak perlu cek setiap sebiji kacang soya. Hanya perlu cek label pada tong Esp.

Dalam soya ada phytoestrogen yang bernama isoflavones. Dua jenis yang biasa ditemui adalah daidzein dan genistein. Isoflavones menurut satu kajian dipercayai boleh mencegah kanser prostat.

Selain itu, isoflavones dalam soya ini sangat bagus untuk tulang sebab ia berfungsi untuk mengekalkan tisu tulang, mencegah penyusutan tulang yang sebabkan Osteoporosis, dan menjadikan tulang kita kuat!

Nak tau tak? Isoflavon ni lah antara kandungan soya yang buatkan ahli kesihatan satu dunia sarankan ambil soya untuk sihat.

4. Soya Shaklee diproses dengan memelihara kandungan Isoflavone.

Maknanya, dalam proses membersihkan soya Esp, isoflavone tidak rosak dan manfaatnya dapat dirasai oleh peminat ESP.

Biasanya, dalam pemprosesan kacang soya, untuk pembersihan kacang soya, alkohol digunakan yang mana akan merosakkan isoflavon yang terkandung di dalamnya.

Tetapi, Shaklee tidak menggunakan alkohol seperti pemprosesan di kilang - kilang lain dan hanya menggunakan AIR! semata - mata untuk memelihara kandungan Isoflavon

Memang terbaiklah macam ni kan?

5. Bahan - bahan anti-tiroid dikeluarkan.

Banyak kita dgr org kata,
“JANGAN MINUM SOYA, NANTI THYROID ROSAK”

Sebenarnya..
YA betol!

Dalam soya memang ada bahan anti - thyroid ni.

Bahasa sains dia : Goitrogen.

Bahan anti - thyroid ni memang boleh mengganggu fungsi thyroid kita.

ALAMAK!!
SO APA SHAKLEE BUAT?

Shaklee KELUARKAN bahan ni dari soya - soya dia.

Jadi kita tak PERLU risau lagi dahhh takut nanti thyroid lemah ke apa.

—-
Cerita sket lah.

Kat jepun kan...
Mereka adalah penggemar soya.

Mereka pun tahu je pasal bahan anti - thyroid dlm soya ni.

Jadi, orang Jepun dulu kala, sebelum makan soya mereka akan rendam soya dalam air panas / letak dalam haba panas, untuk singkirkan bahan anti - thyroid tu.

TAPI!!!

Little did they know, bila mereka letak soya dalam haba panas...

Bukan setakat bahan anti - thyroid tu je yg lesap...

Dengan amino asid dan isoflavone sekali lesap.

Sebab isoflavon dan amino acid ni sangat sensitif terhadap haba.

Now sebabkan nak jaga isoflavon dan amino asid tu......

6. Shaklee tidak gunakan HABA untuk singkirkan anti - thyroid

Dia pakai kaedah lain untuk singkirkannya, selain haba.

Sebab itulah kita tak bancuh esp dgn air panas!

Now semua baru faham kan? kenapa cara pengambilan esp takleh bancuh dgn air panas.
Heeeee...

7. Esp Shaklee siap ada tambahan KALSIUM tau!

Semua perasan tak, air soya atau tahu kalau biar lama sket... dia macam masam... bau asid sket.

Kan? Kan?

Okay.
Dalam kacang soya ni ada minyak tau.

Bila nak hasilkan bahan makanan bersoya ni, minyak soya tu akan dikeluarkan.

Bila minyak takde. Soya ni bersifat agak berasid.

Kalau dia asidik, bahaya la kat perut kita kan.

Jadi apa yang Shaklee buat, shaklee TAMBAH CALCIUM.

Sebab calcium ni sifat dia agak beralkali. Jadi, dia akan meneutralkan sifat serbuk soya tu.

Maka selamatlah ia diminum.

Dan sebab tu ramai orang ada gastrik, amik esp, mereka jarang dapat gastrik dah.



Best sangat kan soya Shaklee ni? Ramai yang dah rasai keberkesanannya yang best sangat.
Ternyata mereka telah membuat pilihan yang bijak.

Anda, bagaimana?

xoxo

0 comments:

Post a Comment