Kesan Kulit Berminyak | Alfateh Vitahome

Akibat dari kulit berminyak, munculnya jerawat. Itulah masalah utama kepada mereka yang mempunyai kulit berminyak. Tapi, tahukah anda bahawa kulit berminyak juga ada kebaikannya. Kulit berminyak itu tidak salah. Tetapi kulit yang terlalu berminyak tidak menyelesakan. Anda setuju?

Tidak mengapa. Untuk menenangkan hati anda, saya akan beritahu, apakah kesan kulit berminyak kepada kita dari sudut positif. Ada banyak, dan di antaranya adalah:

1. Melindungi kulit. Kulit kita adalah merupakan organ terbesar dalam badan manusia. Sebum (minyak) yang dihasilkan dari kulit bertindak seperti perisai untuk menentang pencemaran dari persekitaran dan membekalkan beberapa nutrien. Adakah ini kesan kulit berminyak yang menggembirakan bukan?

kesan kulit berminyak | alfateh vitahome


Menurut seorang pakar kulit, Dr. Jeannaette Graf, sebum mengandungi Vitamin E yang merupakan bersifat antioksidan dan ia berfungsi untuk menghalang kerosakan akibat radikal bebas. Malah, antioksidan ini juga mampu mencegah penyakit salur darah dan termasuklah kanser dan Alzheimer.

2. Pelindung dari sinaran cahaya matahari. Biasanya kalau nak ke pantai, atau atlet yang bersukan di bawah cahaya matahari akan gunakan krim sunblock sebagai pelindung. Tapi bagi orang yang kulit jenis berminyak, ini merupakan satu kelebihan.

Tapi ini tidak bermakna anda boleh dengan sesuka hati dedahkan kulit kepada cahaya matahari. Anda cuma perlu pakai pelindung tetapi pada kadar SPF yang lebih ringan, untuk mencegah pori tersumbat.

3. Melambatkan penuaan. Iya. Orang yang mempunyai kulit berminyak akan lambat tua. Sebabnya, kulit mereka terlindung oleh lapisan sebum itu sendiri. Jadi, kulit lambat rosak. Tapi anda masih tetap perlu makan makanan berkhasiat untuk melambatkan penuaan sebab masih terdapat banyak lagi faktor penuaan yang lain. Kesan kulit berminyak ini membuatkan ramai wanita akan senyum lebar.

kesan kulit berminyak | alfateh vitahome


Tidaklah terlalu risau dan rimas memikirkan keadaan kulit itu kan?

4. Kurang keradangan maka kurang kedutan. Nutrisi yang terkandung dalam sebum memberikan kesan keradangan yang rendah. Memandangkan kedutan pada kulit berkait dengan keradangan, apabila keradangan berkurangan, maka kedutan pada kulit juga berkurangan. Malah kulit akan nampak muda, segar dan berseri.

5. Kulit kekal terhidrat. Air dan sebum (minyak) tidak bercampur. Bagi mereka yang kerap melakukan aktiviti di luar bangunan,pastinya akan kerap berpeluh dan akan mengakibatkan badan boleh kekurangan air (terhidrat). Tetapi, bagi orang yang jenis kulit berminyak, kadar terhidrat ini adalah berkurangan dengan orang jenis kulit biasa kerana sebum ini bertindak membentuk suatu lapisan yang berfungsi untuk mengurangkan terhidrat.

kesan kulit berminyak | alfateh vitahome


Apa yang boleh disimpulkan di sini, kulit berminyak tidak semestinya akan memberi kesan buruk kepada manusia. Namun, jika kulit terlalu berminyak, sebum dihasilkan berlebihan, barulah ia akan memudaratkan.

Sila kongsi jika bermanfaat.

XOXO.


Continue Reading

Punca Kulit Berminyak | Alfateh Vitahome

Punca Kulit Berminyak


Apakah punca kulit berminyak? Di bawah adalah senarai punca kulit berminyak. Sama - sama kita mafaatkan ilmu yang saya kongsikan ini.

Pagi - pagi kulit bersih, segar, cantik berseri. Belum pun tengahari, muka dah bersinar - sinar. Bukannya panas berpeluh berjemur matahari pun. Dah berkeping - keping kertas serap minyak ditenyeh ke muka. Habis stok kertas serap minyak yang biru tu, yang biasa nipis senipis kulit bawang pun jadilah asalkan muka tak berminyak ibarat boleh kumpul buat menggoreng! Euwwww!

Siapa ada hadapi masalah sebegini?
Ramai sebenarnya.

Bagaimana ia berlaku?
Apakah puncanya?

Sebenarnya, minyak yang dikeluarkan di kulit oleh kelenjar sebaceous ada fungsinya. Setiap orang memiliki kulit yang berminyak kerana ia berfungsi untuk melindungi kulit dari kotoran dan habuk. Namun, di atas beberapa faktor ia boleh menyebabkan jerawat. Ketahui punca - punca jerawat timbul di sini.

Kenapa kulit berminyak?

1. Disebabkan oleh hormon

Keseimbangan hormon dalam badan sangat mempengaruhi keadaan kulit individu pada waktu - waktu tertentu. Contohnya bagi wanita yang sedang haid, biasanya kulit akan lebih berminyak daripada biasa. Itu sebabnya kadang - kadang wanita sedang haid akan ada jerawat keluar pada kulit wajah. Namun, keadaan ini akan kembali normal seperti biasa selepas habis haid. Jadi, wanita - wanita di luar sana tak perlu risau ya. Punca kulit berminyak ini hanya bersifat sementara sahaja.

2. Genetik

Ada sebilangan individu yang memang dilahirkan dengan keadaan kulit berminyak. Namun, ianya boleh di atasi. Jangan jadikan punca kulit berminyak ini sebagai halangan untuk menjadikan kulit anda sihat dan bersih tanpa cela. Untuk mengetahuinya boleh klik di sini.

3. Pemakanan

Rakyat Malaysia memang suka makan. Ditambah pula dengan lambakan tempat makan yang makin banyak bagai cendawan tumbuh, dengan food truck di mana - mana sahaja. Makanan kita selalunya berminyak dan berlemak. Ini sangat mempengaruhi keadaan kulit seseorang andai pengambilannya adalah terlalu banyak. Ia akan menjadi punca kulit berminyak. Memang lemak dan minyak diperlukan dalam diet seharian untuk bekalan tenaga. Namun, pengambilannya hendaklah mengikut kadar yang diperlukan oleh badan sahaja.

punca kulit berminyak | alfateh vitahome


4. Kosmetik

Penggunaan kosmetik sangat mempengaruhi kepada punca kulit berminyak. Kebiasaannya kosmetik seperti bedak asas ada 2 jenis, untuk kulit kering dan kulit berminyak. Jika tersalah pilih produk, ia boleh membuatkan kulit bertambah berminyak.

5. Tekanan (Stress)

Stress boleh mengganggu keseimbangan hormon. (boleh rujuk point nombor 1)

6. Pekerjaan

Pekerjaan yang melibatkan lokasi di luar bangunan amat mempengaruhi kepada punca kulit berminyak. Ini kerana, kulit dipaksa menghasilkan sebum pada kadar yang lebih tinggi untuk melindungi kulit dari habuk dan kotoran.

Moga bermanfaat.

Silakan kongsi sekiranya menarik, untuk manfaat semua.

XOXO


Continue Reading

Cara Atasi Kulit Berminyak | Alfateh Vitahome

cara atasi kulit berminyak


Masalah kulit muka yang berminyak boleh diatasi dengan 7 cara. Pastinya ia amat menggembirakan anda yang mempunyai masalah kulit berminyak yang tidak dapat dikawal. Saya juga pernah alami perkara yang sama. Namun setelah saya ketahui cara atasi kulit berminyak, saya tidak lagi risau dan tertekan.

Berikut adalah 7 cara atasi kulit berminyak yang anda boleh lakukan sendiri malah boleh dilakukan di mana - mana sahaja.

cara atasi kulit berminyak | alfateh vitahome

  1. Cara atasi kulit berminyak paling berkesan adalah dengan minum air masak (bukan air bergula ya) kerana ia akan membuang toksin dalam badan yang merpakan salah satu punca penghasilan minyak berlebihan dan punca kepada jerawat.
  2. Hindari makanan berminyak kerana ia juga antara penyumbang terbesar kepada minyak pada kulit anda. 
  3. Bagi wanita, mekap adalah sangat sebati dengan mereka. Cara atasi kulit berminyak walau mengenakan mekap, anda hendaklah memilih mekap jenis matte.
  4. Elakkan menggunakan pelembap kulit yang mengandungi petroleum andai ingin atasi kulit berminyak kerana ia akan meningkatkan penghasilan minyak atau sebum pada kulit.
  5. Pakai clay mask sekurang - kurangnya sebulan sekali. Ia akan mengeringkan kulit muka sekaligus membantu untuk mengurangkan atau atasi kulit berminyak.
  6. Pastikan ketika hendak mencuci muka, air yang digunakan adalah berkeadaan suhu bilik. Jangan guna air panas untuk mencuci muka. Pastikan kulit muka dicuci sebaik sahaja bangun dari tidur dan ketika hendak tidur.
  7. Gunakan bahan yang lembut untuk mencuci muka. Ada sebilangan yang mencuci muka menggunakan tuala, kain atau span yang keras. Hentikan. Rutin sebegini akan merosakkan kulit dan kulit akan menghasilkan minyak dengan lebih banyak kerana menggantikan minyak yang telah hilang akibat menggunakan bahan -  bahan tersebut.
Di sini saya kongsikan satu video khas buat wanita yang sukakan mekap, tapi risau kulit berminya. Boleh cuba ini.



Sila kongsi untuk manfaat semua.

XOXO.


Continue Reading

Petua Kulit Cantik | Alfateh Vitahome

Petua Kulit Cantik


Petua kulit cantik khas bagi anda yang mementingkan kecantikan, penampilan diri yang menarik untuk lebih berkeyakinan.

Namun, tahukah anda bahawa untuk mendapatkan kulit cantik, anda harus 'beri makan' pada kulit anda?

Kecantikan luaran bermula dari dalaman. Ini adalah ayat yang seringkali kita dengar berkaitan dengan kecantikan lebih - lebih lagi untuk mendapatkan kulit cantik terutamanya kulit wajah.

Petua kulit cantik:

  1. Banyakkan makan buah dan sayuran yang kaya Vitamin C dan Vitamin E. Kedua - dua vitamin ini adalah antioksida yang mana ia akan memusnahkan radikal bebas. Radikal bebas adalah perosak utama kulit. Radikal bebas ada di segenap ruang, sekeliling kita. Radikal mudah terhasil apabila kita stress dan kita sebagai manusia tidak pernah lari daripada stress. Jadi, untuk dapat kulit cantik, radikal bebas ini mestilah di atasi.
  2. Banyakkan pengambilan makanan yang tinggi serat. Makanan yang tinggi serat boleh membantu anda mendapatkan kulit cantik kerana serat terbukti mampu melambatkan proses penuaan. Antara makanan kaya serat adalah avocado, buah pisang, bijirin dan lain - lain.
  3. Elakkan pengambilan makanan ringan. Makanan ringan atau makanan segera tinggi bahan pengawet dan ia akan menghasilkan toksin. Toksin ini akan berkumpul di dalam lemak di dalam badan anda (bawah kulit atau yang membalut organ dalam badan). Ia seterusnya menyebabkan keradangan, contohnya jerawat. Jadi, bagaimana mahu dapatkan kulit cantik andai muka berjerawat. Maka, katakan tidak pada makanan ringan. 
  4. Banyakkan minum air putih. Ia bukan susu. Yang dimaksudkan adalah air masak atau air bertapis yang tiada gula, pewarna atau apa - apa perisa. Ia membantu untuk membuang toksin (perkara no 3) yang membantu kulit cantik anda itu, bebas jerawat.
  5. Cuba sedaya upaya jauhi gula terutamanya gula putih. Setiap bahagian kulit kita dilapisi kolagen. Kolagen yang menyebabkan kulit kita anjal. Bayi atau kanak - kanak mempunyai tahap kolagen yang sangat baik. Anjal dan gebu kan kulit mereka. Malangnya, gula ini jahat bukan sahaja boleh menyebabkan kencing manis, ia memusnahkan kolagen pada kulit anda. Ini akan menyebabkan kulit berkedut. Bagaimana untuk mendapatkan kulit cantik andai kedut di sana sini?


Anda amalkan petua ini, anda bukan sahaja akan dapat kulit cantik dan berseri, malah sihat luar dan dalam.

XOXO.


Continue Reading

7 Punca Jerawat | Alfateh Vitahome

7 Punca Jerawat Timbul


Ketahui 7 punca jerawat timbul bagi membantu anda mencegah ianya berulang. Jerawat dengan wanita bagai isi dengan kuku. Tapi, kaum lelaki tidak terkecuali ya. Kaum wanita lebih sensitif kerana sebiji jerawat boleh menjejaskan penampilan diri.

Anda ingin tahu apakah 7 punca jerawat timbul di kulit wajah anda yang polos itu? Ya, saya akan kupas satu persatu setiap punca yang akan saya senaraikan di bawah.

Pada usia berapakah jerawat mula timbul?
Bagaimanakah keadaan kulit wajah anda pada masa itu yang menjadi punca jerawat timbul?
Bagaimanakah penjagaan kulit wajah anda dan diet pemakanan anda yang menjadi punca jerawat timbul pada kulit wajah anda yang gebu itu?

Baiklah, di sini saya akan huraikan satu - persatu, 7 punca jerawat timbul pada wajah anda yang pasti dapat membantu anda mendapatkan maklumat bagi mencegah ianya berlaku. Jerawat timbul apabila pori tersumbat. Mari kita lihat, apakah faktor - faktor atau punca - punca yang menyebabkan jerawat.

1. HORMON

Perasan tak, biasanya remaja yang baru akil baligh selalunya muka berjerawat teruk. Pada usia ini, berlakunya perubahan hormon disebabkan perubahan umur. Ia berlaku apabila kelenjar sebaceous mengembang, mengeluarkan minyak berlebihan daripada biasa. Ini akan menyebabkan jerawat timbul, apabila pori tersumbat.

2. STRESS


7 Punca Jerawat Timbul | Alfateh Vitahome


Setiap orang pasti mengalami stress. Stress terlewat bangun pagi. Stress jalan sesak apabila hendak ke pejabat. Stress di tempat kerja apabila kerja tidak dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan, ditambah lagi kena marah dengan bos. Setiap orang memang tidak boleh lari dari stress. Apabila stress, badan mula menimbulkan radang. Apabila ini berlaku, hormon adrenalin dan androgen akan keluar berlebihan dan ia menjadi punca jerawat timbul pada kulit anda yang licin bersih.

3. KEBERSIHAN KULIT WAJAH

Keadaan ini biasanya berlaku kepada remaja. Pada usia begini, mereka masih tidak tahu tentang penjagaan kulit wajah, masih tidak menggunakan apa - apa produk pembersih muka sekiranya tiada kakak atau abang mereka memberi tunjuk ajar. Kulit wajah yang tidak bersih, dicemari habuk kotoran akan menyumbatkan pori.

Selain kebersihan kulit wajah, alat - alat mekap seperti berus, span bedak juga mestilah dalam keadaan sentiasa bersih kerana ia sentiasa menyentuh kulit wajah. Saya pernah ada seorang kawan yang mempunyai kulit yang sangat teruk, kesan parut jerawat dan hasil pemerhatian saya adalah ia mungkin berpunca dari span bedak yang sentiasa dibasahkan sebelum digunakan untuk letak bedak ke kulit wajahnya. Span bedak yang kotor menggalak pembiakan kuman seterusnya menjadi punca jerawat timbul di wajah anda.

4. GAYA HIDUP TIDAK SIHAT

Pemakanan, diet yang tidak seimbang, kurang pengambilan sayur dan buah yang kaya vitamin C, kurang minum air putih, ditambah pula dengan merokok, juga boleh menjadi punca jerawat timbul.

5. PEMAKANAN

Pengambilan makanan yang berlemak dan berminyak menggalakkan penghasilan sebum berlebihan. Sebum adalah minyak yang dirembeskan pada kulit. Kulit yang terlalu berminyak akan menyebabkan pori boleh tersumbat jika tidak dijaga dengan baik dan seterusnya menjadi punca kepada jerawat.

7 Punca Jerawat Timbul | Alfateh Vitahome


6. MEKAP BERLEBIHAN

Penggunaan mekap yang berlebihan sehingga menyumbatkan liang pori juga adalah salah satu punca jerawat timbul. Pastikan anda memilih produk mekap yang sesuai dengan kulit. Contohnya, jka kulit anda jenis kombinasi (berminyak dan kering), pastikan mekap yang anda gunakan sesuai dengan kulit sebabnya kalau mekap jenis berminyak boleh menyumbatkan pori dan seterusnya menjadi punca jerawat timbul di wajah anda.

7. PENGGUNAAN PRODUK SKINCARE TERLARANG

Produk itu tidak salah. Tetapi yang salah adalah pemilik produk dan pengilangnya kerana terlalu mengejar keuntungan, memasukkan bahan terlarang yang memang akan menjadikan kulit gebu, bersih, mulus dan macam - macam lagi perkataan yang tak mampu dihuraikan. Antara bahan terlarang yang selalu digunakan adalah merkuri dan hidrokuinon. Kulit anda akan cantik bersih licin semasa menggunakan produk ini. Tetapi, setelah anda berhenti menggunakannya dan bertukar menggunakan produk lain, bersiap sedialah. Kulit wajah anda akan menjadi seperti kawah gunung berapi, ibarat larva yang tengah menggelegak menanti masa sebelum meletus. Sakitnya jerawat, buruknya muka masa tu, sukar digambarkan. Hanya mereka yang pernah alaminya sahaja yang memahami.

7 Punca Jerawat Timbul | Alfateh Vitahome


Oleh itu, berhati - hatilah dalam memilih produk. Pilih dengan ilmu, bukannya berdasarkan testimoni yang entah betul atau tidak, atau pun mengikut cadangan pihak penjual yang hanya mengejar keuntungan semata.


Semoga artikel ini menjadi panduan buat anda. Nantikan artikel seterusnya mengenai kesihatan kulit anda.

XOXO.


Continue Reading

Siapa saya.

Assalamualaikum.
Salam perkenalan.
Hai.

Terima kasih kerana singgah ke laman web saya.

Nama saya Nurul Fatihah binti Mat Nain, pengasas Alfateh Vitahome dan saya adalah pengedar Shaklee Kuala Lumpur.

Saya menggunakan nama Alfateh adalah sempena nama anak bongsu saya Adyan Al Fateh bin Azuan yang terlalu istimewa bagi saya.

Berbalik kepada cerita Shaklee saya.

Saya mula sertai Shaklee pada Julai 2012. Masa tu mula makan produk Shaklee untuk menyusukan anak pertama. Tapi makin lama makin jatuh cinta dengan produk. Tambahan pula, saya suka dapatkan kelebihan yang ada apabila menyertai keahlian suatu perniagaan, kelab dan sebagainya.

Pada mulanya tak berniat nak berniaga. Namun, mengikut kata upline saya, bersalahnya rasa diri ni, sekiranya tidak berkongsi kebaikan dengan orang lain tentang kebaikan produk. Takkan kita nak sihat seorang sahaja, atau takkan mahu kaya sendiri sahaja? Sejak itu, saya menjadi seorang pengedar Shaklee yang aktif.

Bermula dari itulah, saya mula berkongsi kebaikan dan kelebihan produk di Facebook. Lama kelamaan, empayar saya makin berkembang. Saya mempunyai downline merata seluruh Malaysia.

Sekarang, saya aktif berbisnes dan ada menyediakan servis penghantaran terus ke tangan anda. Saya aktif di Kuala Lumpur. Jika berminat dengan produk Shaklee atau ingin membuat pesanan, boleh klik di sini.

Anda juga boleh temui saya di FacebookInstagram ShakleeKL, Instagram Set Kulit. Jangan lupa add dan follow ya.

Jumpa lagi di post saya yang seterusnya.



XOXO.
Continue Reading